هر آن چه در مورد اپل باید بدانید

همان طور که می دانید شرکت اپل شرکتی آمریکایی و چند ملیتی است که در زمینه ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی ، طراحی و توسعه آن ها و هم چنین نرم افزار های کامپیوتری و تلفن همراه فعالیت دارد. در بخش تکنولوژی وبلاگ ایمن خرید به بررسی این شرکت و هر آن چه در مورد اپل باید بدانید پرداخته ایم. کمپانی Apple Inc در شهر کوپرتینو جزو ایالات متحده کالیفرنیا و در دره سیلیکون آمریکا واقع شده است و سابقتا با نام شرکت اپل رایانه نامیده می شود. این شرکت جزو شرکت های سهامی عام است.

هر آن چه در مورد اپل باید بدانید
هر آن چه در مورد اپل باید بدانید

اپل این گونه آغاز شد

اپل که حال بیش از 43 سال دارد در اوایل آوریل 1976 با دوستی استیو جابز (که 16 سال داشت ) و استیو وزیناک ( که 21 سال داشت) تاسیس شده است. استیو جابز کارمند Atari arcode game و وزیناک کارمند شرکت HP بود و سوالی فنی در مورد جیپ ها توسط استیو جابز عامل ملاقات آن ها در محل کار استیو جابز شده بود. موضوع بر سر کاهش جیپ های لاجیک لازم برای ساخت یک برد بود که با کمک وزیناک این امر محقق شده و بخشی از پاداشی که استیو جابز گرفته بود را به وزیناک پرداخت. دو استیو توسط دوستی مشترک به نام بیل فرنادز با یکدیگر آشنا شدند و با تبادل اطلاعات بین این دو نفر و تلاش های زیادی اولین blue box را طراحی کردند. جعبه آبی قابلیت برقراری تماس از راه دور رایگان را داشت.

هر آن چه در مورد اپل باید بدانید
هر آن چه در مورد اپل باید بدانید

اپل اولین کامپیوتر را چگونه ساخت؟

در سال 1975 استیوها در یک کلاب کامپیوتری با نام Homebrew حضور یافته و از نزدیک MITS را (که امروزه با بردی از مدارها و لامپ ها ساخته شده و بیشتر با نام کیت می شناسیم) شناختند. همین شناخت آغاز داستان بود و وزنیاک اولین کامپیوتر را که یک تایپ رایتر( که بیشتر به کیبوردهای امروزی است) نیز همراه آن بود، طراحی و ساخت. این تایپ رایتر به صفحه تلویزیون متصل می شد.

برای خرید گوشی های استوک تست شده آیفون کلیک کنید.

به مرور زمان و با گسترش فناوری این تایپ رایتر به عنوان اولین کامپیوتر ساخته اپل با نام Apple I ملقب گردید که می توان آن را نمونه اولیه کامپیوترهای موجود در حال حاضر نیز نامید. وزنیاک مخترع تایپ رایتر محسوب می شود و معتقد بود که کامپیوتر بایستی دارای صفحه کلید باشد به تلویزیون متصل شود. ولی با این اوصاف قیمت یک رایانه بسیار افزایش پیدا می کرد که امکان خرید توسط عموم نبود.

هر آن چه در مورد اپل باید بدانید
هر آن چه در مورد اپل باید بدانید

وزنیاک یا وز پس از گذشت زمانی اندک به موسیقی متمایل شد و سبک راک را بنیان نهاد و بعدها طی مصاحبه ای حس خجالت خود به عدم آشنایی به رایانه های جدید را اذعان نمود. همین قدم هایی که توسط وز آغاز شده بود و با فروش میکرو باس استیو جابز ، ماشین حساب HP وزنیاک و داشته های رونالدوین کامل شد، سرمایه اولیه کامپیوتر اپل محسوب می شود که در آوریل 1976 بنیان نهاده شد.

نام گذاری شرکت اپل چگونه بود ؟

ذهن استیو جابز مدت ها بود که مشغول پروژه اپل بود و طبق عادت همیشگی خود برای حل مسئله های ذهن خود در خصوص ساخت محصول در طبیعت قدم می زد. ایده ی انتخاب اسم سیب برای شرکت در همان طبیعت رقم خورد که بعدها این داستان را استیو وزنیاک در مصاحبه با مجله بایت در سال 1984 تعریف کرد که نام اپل توسط جابز به خاطر طبیعی بودن و یادآور کشف قانون جاذبه با سقوطش بر سر نیوتن انتخاب و او این نام را تایید کرده بود. در زندگی نامه استیو جابز انتخاب نام اپل برگرفته از خاطرات وی از مزرعه سیب است و به خاطر وجود A به عنوان اولین حرف انگلیسی در ذهن ماندگارتر و آشناتر است.

هر آن چه در مورد اپل باید بدانید
نخستین لوگوی اپل مرتبط با نیوتون و درخت سیب

نحوه شکل گیری لوگوی اپل

اولین لوگوی شرکت اپل کاملا نمایشگر نیوتن در زیر درخت سیب است و تقریبا از ایده نام گذاری آن نشات می گیرد. لوگوی بعدی اپل یک سیب گاز زده است. بنا به گفته هایی مربوط به دانشمند کامپیوتر و پدر هوش مصنوعی “تورینگ” هکر می باشد. تورینگ در پی گاز زدن سیبی مسموم خودکشی کرد و همان سیب در کنار جسد وی یافت شد. طراح لوگوی کنونی اپل “راب جان اف” این موضوع را نیز مرتبط با لوگو قلمداد کرده است. برخی نیز این لوگو را ( سیب گاز زده) به داستان آدم و حوا و رانده شدن از بهشت به دلیل خوردن سیب ممنوعه نسبت می دهند.

آغاز تولید و فروش Apple I

وزیناک کلیه کامپیوتر هایی که طراحی کرده بود را با دست خود تولید و برابر قیمت قطعاتی که برای تولید آن ها به کار می برد می فروخت. کامپیوتر های نسل اول اپل حدود 50 قطعه داشتند که جابز طبق معامله ای با فروشگاه بایت ترتیبی اتخاذ کرد که تمامی 50 قطعه را یکجا توسط بایت دریافت نماید. قیمت کل قطعات 500 دلار و قیمت فروش کامپیوتر ساخته شده 666.6 دلار تعیین شد. استیو جابز از قطعات کامپیوتر های کارکرده به عنوان پشتیبان و تامین قطعه (زمانی که فروشگاه بایت قطعات را تامین نمی کرد) استفاده می کرد و در واقع از قطعات کامپیوتر های کارکرده برای طراحی و ساخت رایانه های جدید استفاده می کرد.

جابز به کمک دوستان و آشنایان خود قطعات را لحیم کاری و کامپیوترها را تولید می کرد. وی پس از ایجاد بازاری برای Apple 1 و بعد از تست کامپیوتر ها آن ها را به فروشگاه بایت جهت فروش انتقال می داد. در واقع دو جابز داستان بردهایی می فروختند که بدون اتصال به تلویزیون و عدم وجود کیبورد قابل تست و کنترل نبود.

هر آن چه در مورد اپل باید بدانید
اپل نسل اول

برای خرید گوشی های استوک تست شده آیفون اپل کلیک کنید.

در مدت زمان کمتر از دو سال که حدود آوریل 1976 الی پایان 1977 را شامل می شود تعداد 200 دستگاه برد توسط جابز و وزنیاک فروخته شد. از طرفی عدم وجود قطعات نسل اول این دو دست را مجبور به جمع آوری قطعات اپل های فروخته شده کرد. همین موفقیت نسبی در فروش اولیه عامل انگیزاننده ای برای تکرار دوباره آن با قدرت بیشتر بود، لذا همین موضوع جرقه و مقدمات تولید Apple II در ذهن جابز و وزنیاک را رقم زد. شایان به ذکر است که در سال 2014 میلادی در یک مزایده یک دستگاه از Apple I به قیمت 905 هزار دلار به فروش رسید.

Apple II و دستاوردهای آن

موفقیت دو استیو اپل در طراحی بردهایی که به سادگی امور یک کامپیوتر اولیه را انجام می دهد باعث شد تا نسبت به آینده و پیشرفت در این امر بیش از پیش تلاش بکنند. با همین تفکر برای طراحی و ساخت نسل دوم اپل آماده شدند. Apple II در آوریل 1977 و در جشنواره کامبوج غرب در مقایل نام های بزرگی همچون PET ظاهر شد. اپل دو دارای گرافیک رنگ و حافظه نواری (Tape) بود که بعدها به فلاپی های مربع تبدیل شدند. این کامپیوتر حافظه ای به ظرفیت 64 کیلوبایت داشت که امکان ارسال تصاویری با اندازه های 192 در 280 برای NTSC را فراهم آورده بود. ارسال این اندازه در آن زمان یک شگفتی محسوب می گردید.

استفاده از رایانه ها محدودیت هایی داشت. برای مثال بیشتر از نمایش شش رنگ برای آنها مقدور نبود. نمایش این رنگ ها در چهل سطر و 48 ستون انجام می گرفت. قادر به تولید 16 تن رنگی متنوع از هر رنگ بود، و اندازه ای معقول برای نمایش یک عکس محسوب می شد. در واقع اپل نسل دوم یک دستاورد بسیار مدرن محسوب می شد و عکاس استیو جابز که والتر  ایزاکسون نام داشت با ایده راه اندازی سیستم های شخصی به شدت موافق و از وی پشتیبانی می کرد.

Apple II و دستاوردهای آن
Apple II و دستاوردهای آن

Visicalc اولین نرم افزار روی Apple II

فردی به نام دن برکلین که در دانشگاه هاروارد و در دانشکده کسب و کار تحصیل می کرد، نخستین بار موفق به ارائه نمایش رشته های اعدادی توسط نرم افزار بر روی صفحه نمایشگر شد. این برنامه قادر بود محاسباتی نظیر جمع و تفریق و سایر اعمال ریاضی را انجام دهد. در حال حاضر به کمک برنامه های صفحه گسترده امکان انجام محاسبات پیچیده وجود دارد که در دهه 1970 تمامی این محاسبه ها روی یک صفحه انجام می شد.

برای خرید گوشی های استوک تست شده آیفون اپل کلیک کنید.

هر آن چه در مورد اپل باید بدانید-بخش سوم
هر آن چه در مورد اپل باید بدانید-بخش سوم

دن برکلین پس از قرض گرفتن یک رایانه Apple II و انجام تمرین ها و کارهای مختلف روی آن (در آخر هفته ها) قدم به قدم به طراحی برنامه کاربردی ویزی کلاک یا VisiCalc نزدیک می شد که بالاخره در سال 1979 این برنامه معرفی گردید. او تگ لاین این برنامه را چنین تعریف می کرد ” یک صفحه که به کمک آن می توان محاسبات و بازمحاسبات را انجام داد”. با این معرفی دیگر تحلیلگران اقدام به استفاده از آن کردند و پس از تجربه آن نظرهای مختلف و مثبت خود از قدرت محاسباتی و توان مناسب آن به همراه قیمت قابل قبول را نشر دادند. با این اقدام Apple II بسیار کاربردی تر از سابق جلوه کرد و دن برکلین برای پیشرفت برنامه اقدامات بعدی را رقم زد.