در مقاله امروز ایمن خرید، بهترین پردازنده های موبایل را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پردازنده موبایل که با نام اختصاری CPU شناخته می‌شود، معرف واحد مرکزی پردازش می‌باشد. تمام  پردازش‌های یک دستگاه گوشی هوشمند توسط CPU اجرایی می‌شود. دلیل اصلی کاهش سرعت اجرای برنامه‌ها و هنگ کردن گوشی نیز به مربوط این قسمت است. به عبارتی دیگر هر اندازه پردازنده مرکزی گوشی موبایا قدرتمندتر باشد سرعت کارها افزایش می‌یابد. علاوه بر این پردازنده به عنوان مغز متفکر یک گوشی‌هوشمند محسوب خواهد شد. فرمانی های درخواستی توسط کاربر با استفاده از این قطعه کوچک و قدرتمند صورت می‌گیرد.

بهترین پردازنده های موبایل

بهترین پردازنده موبایل 2023

از مهم ترین ویژگی هایی که کاربران هنگام خرید گوشی باید به در نظر بگیرند، CPU یا پردازنده گوشی می‌باشد. Central Procesing Unite ارتباط مسقیمی با سرعت عملکرد گوشی  موبایل دارد. از ویژگی‌های مهم یک پردازنده عالی، می‌توان به تعداد هسته‌های موجود و تعداد بیت آن که 32 یا 64 بیت است، اشاره کرد. همانطور که می‌دانید تعداد بیشتر هسته های یک پردازنده کاملا با سرعت عمل بالا مرتبط می‌باشد.  پردازنده A16 Bionic Apple شش هسته‌ای است و از دو هسته‌ی قدرتمند و ۴ هسته‌ی کم‌ مصرف تشکیل شده است. کمپانی اپل، بیشترین بهبودها را در هسته‌های کم‌مصرف و پهنای باند حافظه انجام داده است.

این تراشه با لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC، برای گوشی‌های iPhone 14 Pro/Pro Max عرضه شد. تعداد ترانزیستور‌ها این تراشه از 15 میلیارد به 16 میلیارد رسیده است. همچنین CPU که در این تراشه به کار رفته تا 40 درصد سریع‌تر از تراشه رقیب عمل می‌کند. پردازش گرافیکی 5 هسته‌ای این تراشه مانند نسل های قبلی می‌باشد. A16 Bionic Apple موتور نمایشگری دارد که نهایت حد روشنایی 2000 نیت را در کنار صفحه نمایش همیشه روشن را فراهم می‌کند. این پردازنده در حال حاضر بهترین پردازنده موبایل جهان محسوب می‌شود. پردازنده Snapdragon 8 Gen 2 در گوشی‌های هوشمند رده‌ بالای اندروید سال 2023 قرار دارد. این تراشه در لیست بهترین پردازنده های موبایل از شرکت سامسونگ است. همچنین از یک سیستم هشت هسته‌ای با تراشه 5 نانومتری استفاده می‌کند.

علاوه بر این دارای دو هسته عملکردی (Performance Cores) با سرعت 3.19 گیگاهرتز و شش هسته کم‌مصرف (Efficiency Cores) با سرعت 2.42 گیگاهرتز می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های این پردازنده می‌توان به پشتیبانی از دوربین‌های سه گانه با حداکثر رزولوشن 120 مگاپیکسل، با فرکانس بالا اشاره کرد. اسنپدراگون 8 نسل 2 جدیدترین پردازنده‌ی پرچم‌دار کوالکام است.  پردازنده Mediatek Dimensity 9200 تراشه‌ای ۴ نانومتری با ۸ هسته پردازنده مرکزی با فرکانس های مختلف است. این پردازشگر قدرتمند می‌تواند از تصاویر 320 مگاپیکسلی، پشتیبانی کند. از قابلیت های جدید این پردازنده، کاهش نویز فیلم‌ با بهره گیری از هوش مصنوعی است. علاوه بر این می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت 4k HDR را نیز مورد پشتیبانی قرار دهد.

بهترین پردازنده موبایل 2023

بهترین پردازنده موبایل برای گیم

در عصر امروز درصد بالایی از کاربران گوشی‌های هوشمند از دستگاه خود تنها به‌ عنوان وسیله‌ای برای بازی استفاده می‌کنند. شرکت های تولیدکننده نیز این موضوع را در طراحی و تولید گوشی در نظر می‌گیرند. گوشی‌هایی با عملکرد قدرتمند و سیستم خنک‌کننده و دیگر امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، مناسب برای بازی است. شارژدهی بالا یکی از ویژگی های اصلی گوشی های مناسب برای گیم می‌باشد. خرید شارژر ۲۰ وات ایفون اورجینال با گارانتی تعویض به شما کمک می‌کند تا بازی بدون دغدغه و لذت بخشی داشته باشید. بهره‌مندی از پردازنده قدرتمند نیز از اصلی ترین مشخصه های یک گوشی برای گیم است. در ادامه بهترین پردازنده های موبایل برای گیم را معرفی می‌کنیم:

گلکسی زد فولد 5 سامسونگ

از بهترین گوشی‌های اندرویدی بازار که جز بهترین پردازنده های موبایل برای انجام بازی های سنگین به کار می‌رود. این دستگاه هوشمند کره ای، نمایشگری بزرگ ۷٫۶ اینچ تاشو را دارا می‌باشد. تراشه‌ی این دستگاه چهار نانومتری است. در صورتی که می‌توانید برای خرید این پردازنده قدرتمند هزینه کنید، این مدل جز گزینه عالی به شمار می‌آید.

گلکسی اس 23 اولترا سامسونگ

تراشه پایدار و قدرتمند Snapdragon 8 Gen 2 اورکلاک‌شده با عملکرد خیره‌کننده در بازی‌ها سبب شده تا این گوشی جز بهترین موارد انتخابی به حساب آید.

آیفون 13 پرو مکس

پزدازنده بالای این گوشی از کمپانی اپل باعث شده تا در لیست انتخاب گیمرهای موبایل قرار گیرد. تراشه‌ی ۵ نانومتری A15 بایونیک، پردازنده‌ی گرافیکی ۵ هسته‌ای نیز از ویژگی های چشمگیر برای این دستگاه است. حافظه‌ی رم این گوشی هوشمند نیز ۶ گیگابایت می‌باشد. حافظه ذخیره سازی 128، 256 و 512 گیگابایتی آیفون 13، آن را جز بهترین پردازنده های موبایل در جهان قرار داده است. بستن سه اپلیکیشن با یک حرکت جز ترفندهای گوشی آیفون که کمتر کسی از آن خبر دارد، محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید که اپلیکیشن بازی را با دیگر برنامه های موجود یکجا ببندید به این صورت عمل کنید. سه انگشت خود بر روی صفحه به سمت بالا همزمان بکشید. با انجام این حرکت می‌توانید سه اپلیکیشن را با هم ببندید.

بهترین پردازنده موبایل برای گیم

بنچمارک پردازنده های موبایل

بنچمارک به معنای مرجعی برای سنجش و مقایسه به کار برده می‌شود. در این مطلب عملکرد پردازنده های مختلف موبایل را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در چند سال اخیر رقابت تنگاتنگی در بین تولید کنندگان پردازنده های گوشی موبایل برای دستیابی به پنجمارک ایجاد شده است. به عبارتی دیگر تمامی کمپانی ها می‌خواهند در لیست بهترین پردازنده های موبایل قرار گیرند. با در نظر گرفتن این مورد که پردازنده ها جز اصلی دستگاه هستند، ارتباط زیادی با سرعت گوشی خواهند داشت. در هر سال شاهد رونمایی چندین پردازنده گوشی با عملکردهای مختلف هستیم. پردازنده گوشی تاثیر بسیار زیادی در نحوه عملکرد سایر اجزای دستگاه دارد. به عبارتی هر اندازه سرعت پردازنده بیشتر باشد سرعت اجرای فرمان ها سریعتر می‌شود.

کمپانی های سازنده تراشه عبارتند از اپل، سامسونگ، کوالکام، گوگل، یونیسک، مدیاتک و هواوی. اکنون که با شرکت های ساخت پردازنده آشنا شدیم بهتر است به سراغ بهترین شرکت ساخت پردازنده برویم. اولین و قدرتمندترین در این میان، شرکت آمریکایی اپل است. تراشه های سری A و M جز موفق ترین و باقدرت ترین تراشه های عرضه شده می‌باشد. نسخه A16 جدیدترین و کاربردی ترین پردازنده سال 2023 محسوب می‌شود. این نسخه یک پردازنده شش هسته ای و 64 بیتی می‌باشد که با استفاده از هوش مصنوعی طراحی و تولید شده است. گوشی های آیفون 14 و 14 پرومکس دارای این پردازنده هستند. به طور کلی  پردازنده‌های آیفون در مقایسه با اندروید، از برتری بیشتری برخوردار می‌باشند.

بنچمارک پردازنده های موبایل

گوشی با پردازنده قوی و قیمت مناسب

ابتدا باید بگوییم که گوشی های آیفون در لیست انتخاب های شما قرار نمی‌گیرد. با وجود اینکه گوشی های شرکت اپل جز بهترین پردازنده های موبایل به شمار می‌آیند؛ اما قیمتی بالاتر از حد متوسط دارند. پس در لیست گوشی هایی با قیمت مناسب قرار نخواهند گرفت. گوشی هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم بیشتر از شرکت شیائومی و سامسونگ می‌باشند. پوکو یکی از مدل های گوشی شرکت شیائومی است که قیمت مناسب و پردازنده قوی را توامان دارد. مدل های پوکو F4 GT و پوکو X4 GT گزینه ای مناسب محسوب می‌شود. علاوه بر این گوشی، ردمی K50 از همین شرکت دارای قیمت مناسب و پردازنده قوی است. کیفیت بالا و طراحی ظاهری آن توجه عده زیادی را به خود جلب می‌کند.

تراشه  این دستگاه مدیاتک دایمنسیتی 8100 است. پردازنده گرافیکی آن نیز Mali-G610 می‌باشد. وجود باتری 5500 میلی آمپر ساعتی آن نیز باعث شده  تا چندین ساعت بتوانید به‌ راحتی با آن کار کنید.شیائومی 11 تی پرو جز گوشی هایی است که با وجود قیمت پایین با گوشی های پرچمدار از این شرکت برابری می‌کند. شارژ سریع 120 وات آن سبب شده تا در مدت 20 دقیقه فول شارژ شود. با وجود این قابلیت می‌توانید  خیلی سریع گوشی را شارژ کرده و از آن استفاده کنید. گلکسی S20 FE 5G از شرکت سامسونگ در ردیف گوشی هایی با قیمت مناسب و پردازنده قوی می‌باشد. این گوشی به سبب تراشه 7 نانومتری اسنپدراگون 865 کوالکام از قدرت بالایی برای انجام هر کاری برخوردار است.

گوشی با پردازنده قوی و قیمت مناسب

بررسی پردازنده های اسنپدراگون

اسنپدراگون یک سیستم روی تراشه از کوالکام می‌باشد. اسنپدراگون های بیشتر از 125 از عملکردی عالی و قدرتمند برخوردار هستند. همین امر باعث خواهد شد که گوشی هایی با این مشخصه جز بهترین پردازنده های موبایل قرار گیرند. افرادی که قصد انتخاب اسنپدراگون بالای 125 یا بیشتر را دارند، می‌توانند برای بازی و برنامه های سنگین از آن بهره مند شوند. همچنین برای استفاده معمولی و کارهای عادی می‌توان از اسنپدراگون 100 تا 125 کمک گرفت. این ویژگی برای گوشی های موبایل میان رده مصداق پیدا می‌کند. در صورتی که هزینه کمی را برای خرید مشخص کرده اید از اسنپدراگون 70 تا 100 استفاده کنید. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که گاها با مشکلات نرم افزاری و یا هنگ شدن روبرو خواهید شد. توجه کنید که اسنپدراگون زیر 55 نیز به کاربران عزیز توصیه نمی‌شود.

بررسی پردازنده های اسنپدراگون

سخن نهایی

در مقاله امروز سایت ایمن خرید به بررسی بهترین پردازنده های موبایل پرداختیم. یکی از فاکتورهای مهمی که کاربران در هنگام خرید گوشی باید به آن دقت کنند، پردازنده می‌باشد. از سوالات مطرح شده برای گیمرها نیز جواب به همین سوال است. چرا که پردازنده قوی و قدرتمند ارتباط مستقیمی با نحوه عملکرد دستگاه دارد. در نتیجه گوشی های موبایلی مناسب بازی کردن است که از پردازنده قوی و سرعت بالا برخوردار باشد. تعداد هسته پردازنده نیز از مهم‌ترین بخش‌های یک پردازنده به شمار می‌آید. در نهایت تعداد هسته‌های موجود  مستقیما روی عملکرد دستگاه و مدیریت کارهای سنگین موثر است.

پس برای انجام یک بازی لذت بخش توسط گوشی باید پردازنده آن را مورد بررسی قرار داد. خرید لوازم جانبی اپل اورجینال با گارانتی تعویض نیز در اجرای گیم جذاب بی تاثیر نخواهد بود. به طور مثال  هدفون بی‌سیم یکی از لوازم جانبی گیمینگ است که صداهای آزاردهنده محیط را محدود می‌کند. خرید کارت حافظه نیز از ضروری‌ترین لوازم جانبی گیمینگ موبایل محسوب می‌شود. از دیگر کاربردهای کارت حافظه، به‌روزرسانی بازی‌‌های موبایل است که نیاز به کارت حافظه دارد. از دیگر لوازم جانبی مورد نیاز برای یک گیمر در گوشی موبایل، هولدر گوشی، خنک‌کننده گوشی و پاوربانک است.