مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث

رفع مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث در اندروید، ویندوز و مک

بسیاری از افراد برای رهایی از صداهای مختلف مانند بوق پی در پی ماشین ها و تاسیسات صنعتی، از هدفون های بلوتوثی استفاده می کنند. با این حال گاهی اوقات شما با مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون ‌بلوتوث مواجه خواهید شد. دلایل مختلفی وجود دارند که می ‌توانند عامل به وجود آمدن مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث باشند.

با وجود اینکه امروزه هدفون ها و هندزفری ها با کیفیت فوق العاده در بازار ارائه می شوند، ولی همواره با بروز مشکلاتی در این زمینه همراه خواهند شد. با این حال نگرانی خاصی برای شما وجود ندارد. امروزه راهکارهایی به شما ارائه می شود که شما به خوبی بتوانید مشکلات به وجود آمده جهت تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث را به خوبی برطرف نمایید. این مشکل برای انواع لوازم الکترونیکی و دیجیتالی مانند گوشی تلفن همراه، ویندوز و مک می تواند اتفاق بیفتد.

اگر به دنبال حل این مشکل هستید و برای رفع مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث در اندروید ویندوز و مک به دنبال راهکاری هستید، ما در مجموعه ایمن خرید به شما راهکارهایی ارائه می دهیم تا به خوبی بتوانید از مشکل به وجود آمده رهایی پیدا کنید.

تاخیر صدا در هدفون های بلوتوثی

برای درک بهتر این موضوع بهتر است ابتدای آشنایی کامل با دلایل تاخیر صدا به دست آورید. علاوه بر این کسب اطلاعاتی در مورد نحوه انتقال صدا از طریق کدک های صوتی و بلوتوث به شما کمک می کند تا با دلایل تاخیر صدا در هدفون های بلوتوثی آشنایی پیدا کنید البته هدفون های گیمینگ هم شامل این مورد می باشد.

ابتدا باید بدانید تاخیر صدا به مدت زمانی گفته می شود که داده های صوتی از منبع مورد نظر شما مانند گوشی تلفن همراه، لپ تاپ یا کامپیوتر به هدفون یا بلندگو انتقال داده می ‌شوند. میلی ثانیه به عنوان واحد اندازه گیری تاخیر صوتی مدت زمانی که شما باید منتظر بمانید، تا صدای مورد نظر در هدفون برای شما پخش شود. معمولاً این تاخیر به دلیل مشکلاتی در پردازش داده های دیجیتال به وجود می آید. این داده ها جهت تبدیل شدن به سیگنال های صوتی، فرآیندی را طی کرده و ممکن است به دلیل ایجاد نویز و مشکلاتی، این فرآیند با تأخیر همراه شود.

تاخیر صدا در هدفون های بلوتوثی

سیگنال مورد نظر شما از طریق یک اتصال سیمی یا یک اتصال بی سیم به منبع مورد نظر شما یعنی هدفون وارد می شود. معمولاً در اتصال سیمی مدت زمان تاخیر صوتی را بین ۵ تا ۱۰ میلی ثانیه در نظر می ‌گیرند و این اتصال برای حالت بی سیم با تاخیر بیشتری همراه است و در بهترین حالت شما باید ۳۴ میلی ثانیه منتظر بمانید. البته توجه داشته باشید که این حالت به عنوان حالت ایده‌ آل شناخته می شود و گاهی اوقات تاخیر تا ۳۰۰ میلی ثانیه ای نیز برای هدفون های بی سیم قابل پیش بینی خواهد بود.

فرستنده و گیرنده به عنوان اجزای یک رشته صوتی بلوتوث به شمار می‌ روند. سیگنال ها از فرستنده به گیرنده انتقال داده شده و در یک پهنای باند مشخص، مسیر مورد نظر را طی می کنند. هر اندازه که سیگنال های موجود دارای حجمی بزرگ ‌تر باشند و کیفیت بالاتری در فایل های صوتی شما وجود داشته باشد، جهت رسیدن به گیرنده، نیاز به پهنای باند بیشتری خواهید داشت. برای مثال تصور کنید که یک جاده قابلیت عبور چند خودرو به طور همزمان خواهد داشت. اگر تعداد خودروهای مورد نظر از پهنای باند جاده بیشتر باشد، حرکت به کندی انجام می گیرد. به همین علت شما مدت زمان بیشتری جهت باز شدن جاده نیاز خواهید داشت.

دلایل مهم در ایجاد مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث

مشکل تغییر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث از دلایل مختلفی نشأت می گیرد. با این حال ۴ دلیل به عنوان مهمترین دلایل برای به وجود آوردن این مشکل به شمار می روند.

کدک های بلوتوث

الگوریتمی که موجب فشرده سازی، رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ های صوتی دیجیتال می ‌شود را کدک بلوتوث می نامند. نوع عملکرد این الگوریتم به گونه ‌ای است که اندازه داده های صوتی در مرحله فشرده سازی کاهش یافته تا برای انتقال صوت، به پهنای باند کمتری نیاز داشته باشید. پس از آن برای انتقال، در یک قالب خاص، آن ها را رمزگذاری می کنند. در آخرین مرحله با رمزگشایی داده های فشرده شده به شما این امکان را می ‌دهند که سیگنال های صوتی را بتوانید دریافت نمایید و آن ها را از طریق گیرنده گوش دهید. توجه داشته باشید که کدک های صوتی به شکل مختلف وجود دارند. هرکدام از کدک ها برای فشرده سازی و همچنین انتقال داده های صوتی، عملکردی منحصر به فرد از خود نشان می ‌دهند.

کدک های بلوتوث

تداخل

تداخل سیگنالی به سیگنال های فرکانسی ناخواسته گفته می ‌شود که بین منبع هدفون های بلوتوثی، سیگنال های صحیح را ربوده و فرآیند ارسال را مختل خواهد نمود. تلویزیون، اتصال وای فای و موس بی سیم از جمله گجت و وسایلی به شمار می‌ روند که می ‌توانند در هدفون های بلوتوثی، جریان سیگنال را با اختلال همراه کرده و تاثیر منفی بر روی آن ها بگذارند.

بدون شک تمام هندزفری های بلوتوثی دارای یک میزان حداکثر مسافت برای استفاده به شمار می روند. با توجه به این شرایط اگر شما از بازه مورد نظر دورتر شوید، هندزفری ‌بلوتوثی با مشکلاتی مواجه شده و صدای مورد نظر را از آن به گوش نخواهید شنید. علاوه بر این از دیگر مواردی که موجب به وجود آمدن مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث می شوند می توان به وجود دیوارها در مسیر انتقال سیگنال اشاره نمود.اگر میخواهید مشکلات این چنینی برای شما رخ داده شود ، پیشنهاد میکنیم راهنمای خرید هدفون و هندزفری بطور جامع را مطالعه کنید.

نسخه بلوتوث

برای اینکه سرعت انتقال سیگنال ‌های صوتی را بسنجید باید از ورژن یا نسخه بلوتوث اطلاعات کافی به دست آورید. علاوه بر این ورژن بلوتوث مورد نظر می ‌تواند حداکثر مسافت را جهت انتقال صوت از منبع صدا به هندزفری بلوتوثی مشخص نماید. نسخه های بلوتوثی نیز به مانند کدک های صوتی از شکل های مختلفی ایجاد شده اند. با این حال شما امروزه می ‌توانید در فناوری بلوتوث پیشرفت چشمگیری را مشاهده کرده که به خوبی می ‌توانند کمک کنند تا مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث را برای شما کاهش دهند. به روزترین نسخه بلوتوث 5.0 بوده که می ‌تواند با سرعت بسیار بالاتر داده های صوتی را نسبت به نسخه های قبلی برای شما پردازش نمایند.

نسخه بلوتوث

رفع مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث

بدون شک شما همواره باید آمادگی کامل برای مشکل تاخیر صدا در هندزفری ها داشته باشید. همان گونه که عنوان کردیم فرآیند فشرده سازی، رمز گذاری و همچنین رمزگشایی یا انتقال بی سیم داده های صوتی، نسبت به انتقال سیمی مدت زمان بیشتری را طی خواهند نمود. به همین علت شما برای رفع مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث در اندروید، ویندوز و مک باید با استفاده از راهکارهایی بتوانید به خوبی عمل نمایید. توجه داشته باشید که استفاده از راهکارهای زیر می تواند به شما کمک کند تا به بهترین شکل مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث را برطرف کنید.

انتخاب کدک مناسب بلوتوث

نخستین گام که می ‌تواند برای شما تاثیر بسزایی داشته باشد و به مشکل تغییر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث کمک کند، انتخاب کدک های بلوتوثی مناسب به شمار می رود. تمام سیستم عامل ها مانند گوشی های اندروید، ویندوز، مک و سیستم ios برای پشتیبانی هدفون بلوتوث و پخش جریان بلوتوثی از رمزگذاری ایده آلی می ‌توانند استفاده نمایند. سعی کنید هنگام خرید هدفون ها به دنبال گزینه هایی باشید که از کدک های aptX, aptX HD, aptX LL, LDAC و کدک مقیاس پذیر سامسونگ بتوانند به خوبی پشتیبانی نمایند. در کنار مواردی که بیان کردیم استفاده از کدک بلوتوثی LC3 به خوبی می تواند جهت رفع این مشکل به شما کمک کند.

انتخاب کدک مناسب بلوتوث

انتخاب ورژن بلوتوث یکسان برای منبع پخش صدا و هدفون

برای رفع مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث سعی کنید ورژن انتخاب شده برای منبع پخش صدا متناسب با بلوتوث هدفون باشد. هر نسخه‌ ای از بلوتوث را که در منبع پخش صدا مورد استفاده قرار می دهید، باید در گیرنده نیز استفاده شده تا بتوانید همخوانی و سازگاری مناسبی بین دو دستگاه ایجاد نمایید. اگر قصد بالا بردن کیفیت صدا و همچنین افزایش پهنای باند را دارید باید از بلوتوث 5.0 استفاده کرده که امروزه در لوازم الکترونیکی به خوبی می توانید آن ها را پیدا کنید.

حل مشکل تغییر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوثی در ویندوز

برای رفع این مشکل در ویندوز نیز شما می توانید از روش های ساده استفاده کنید. نخستین راهکار اتصال مجدد بلندگوهای بلوتوث و هدفون ها به کامپیوتر خواهد بود. شما با استفاده از این کار می توانید کیفیت صدا را بهبود بخشیده و اتصال کند را تنظیم نمایید.

نصب جدیدترین درایور بلوتوث

برای مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث در ویندوز، عاملی که می تواند تاثیر گذار باشد، استفاده نکردن از بروزترین درایور بلوتوث خواهد بود. سعی کنید جدیدترین نسخه را بارگیری کرده و اقدام به نصب آن در ویندوز نمایید. برخی از ویندوزها با قابلیت بروزرسانی خودکار به خوبی می توانند شما را در انجام این کار یاری کنند. اگر به روزرسانی خودکار در ویندوز شما فعال نیست از طریق start و Device Manager اقدام به بروزرسانی نسخه مورد نظر نمایید.

توجه داشته باشید که ویندوزهای جدید از قابلیتی برخوردار هستند که شما می توانید مشکلات رایج کامپیوتر را به صورت خودکار دریافت کرده و آن ها را رفع نمایید. برای رفع مشکل تغییر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث در ویندوزهایی مانند ویندوز ۱۰ می توانید در گوشه سمت راست و پایین صفحه بر روی نماد بلندگو کلیک کرده و عیب یابی را انجام دهید.

رفع مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث در مک

برای رفع مشکل در این سیستم عامل نیز می توانید ابتدا فایل های قدیمی بلوتوث را حذف کرده و با جایگزینی به روزرسانی دریافت شده به خوبی عمل نمایید. علاوه بر این تنظیم مجدد بلوتوث مک به شما این امکان را می‌دهد که مشکلات به وجود آمده را برطرف کنید.

رفع مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث در اندروید و ios

برای رفع مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث در اندروید و ios می توانید به سادگی اقدام نمایید. با توجه به اینکه مهمترین دلیل مشکل تغییر صدا در این پلتفرم ها، انتخاب کدک نامناسب بلوتوث و همچنین بهینه نشدن آن است، باید با رفع این موارد، کیفیت صدا در گوشی های تلفن همراه را بالاتر ببرید.

برای تغییر کدک بلوتوث در گوشی های تلفن همراه اندروید می توانید به قسمت Build number در تنظیمات رفته و بر روی آن هفت بار ضربه بزنید. با این کار شما می توانید گزینه های توسعه دهنده را فعال نمایید.

در این مرحله به قسمت Developer Options در تنظیمات رفته و وارد بخش Bluetooth Audio Codec شوید.

حال می توانید با انتخاب کدک مورد نظر، تا زمانی که کیفیت مطلوب را دریافت نکرده اید اقدام به تغییر نمایید.

تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث در اندروید و ios

سخن پایانی

در کنار تمام مواردی که برای شما بیان کردیم، امروزه برنامه هایی نیز وجود دارند، که می توانند مشکل تاخیر صدا در هندزفری و هدفون بلوتوث در اندروید، ویندوز و مک را برای شما برطرف نمایند. ما در مجموع ایمن خرید با بهره مندی از انواع لوازم الکترونیکی و دیجیتالی خدمات گسترده ‌ای به شما در این زمینه ارائه می ‌دهیم. چنانچه با مشکلاتی در تجهیزات الکترونیکی و هدفون های بلوتوثی خود مواجه شده اید، می توانید با ما در میان گذاشته و به خوبی از مشکل مورد نظر رهایی پیدا کنید.