از زمانی که گوشی آیفون X معرفی شد انتظارات از اپل بالا رفت. به طوری که به هنگام عرضه آیفون XS همه به دنبال تحولی نو بودند. در حالی که اپل تنها به به روزرسانی های جزئی و همچنین رفع ایرادات نسل پیشین بسنده کرد. با این حال آیفون XS نسبت به آیفون X برتری داشته و می تواند انتخاب بسیاری از افراد باشد.

طراحی ظاهری و صفحه نمایش

اپل برای این گوشی نیز تقریبا همان استایل آیفون X را در نظر گرفته است. صفحه نمایشی که برای این گوشی استفاده شده 5.8 اینچ اندازه داشته و کیفیت آن Super AMOLED می باشد. ضخامت آن نیز تنها 7.7 میلی متر است که با توجه به استاندارد های جدید در ابعاد گوشی، آیفون XS بسیار خوش دست است.

تراکم پیکسلی به کار رفته 458 ppi می باشد که رقم قابل ملاحظه ای به شمار می رود. همچنین جنس بدنه آن شیشه ای است.

حافظه داخلی

اپل برای ایجاد تنوع در قیمت آیفون XS همانند نسل های گذشته تنوع در ظرفیت های حافظه داخلی را حفظ کرده است. سه ظرفیت 64، 256 و 512 گیگابایت که با توجه به عدم پشتیبانی از کارت حافظه نشان می دهد که مدل های 256 و 512 گیگابایتی به فروش بهتری دست پیدا کنند. اگر چه مدل 64  گیگابایتی نیز به  خاطر قیمت مناسب تر، توانست سهم مناسبی از بازار کسب کند.

فضای رم در آیفون XS 4 گیگابایت است. این فضا امکان اجرای برنامه های سنگین و همچنین اجرای چندین برنامه همزمان را برای شما فراهم می کند. بنابراین از این نظر آیفون XS بسیار مناسب است.

دوربین

اپل دوربین های دوگانه خود را در آیفون XS نیز تکرار کرده است.بدین منظور از دو لنز 12 مگاپیکسلی که یکی به منظور عکاسی wide و دیگری به منظور عکاسی telephoto و همچنین زوم اپتیکال 2 برابری استفاده شده است. ترکیب این دو لنز امکان ثبت تصاویر بسیار مناسبی را فراهم می کند. کیفیت تصاویر به قدری مناسب است که می توانید بسیاری از ویژگی های آن را کاملا دستی تغییر دهید تا تنوع تصاویر خود را بالا ببرید.

دوربین جلوی آن نیز یک لنز با کیفیت 7 مگاپیکسل است. یک نکته بسیار مهم در مورد آن کیفیت فیلم برداری آن است. با این لنز می توان با کیفیت 1080p با سرعت 60 فریم بر ثانیه فیلم برداری کرد.

قدرت پردازش

چیپست به کار رفته از مدل Apple A12 bionic می باشد که جزو بهترین های موجود در بازار است.  CPU آن نیز هشت هسته با سرعت بسیار بالا است. هماهنگی میان سیستم عامل و سخت افزار موجود در این گوشی باعث شده به هنگام اجرای هیچ بازی و یا برنامه ای خم به ابرو نیاورد. در واقع عملکرد سخت افزار آیفون XS فراتر از تمام بازی ها و برنامه های گرافیکی موجود در بازار است.

باتری

اپل همچنان با محدودیت های بسیاری در ارائه باتری های با ظرفیت بالا مواجه است. این گوشی نیز از یک باتری با ظرفیت حدودا 2600 میلی آمپری بهره می برد. با یک استفاده متوسط به سختی می توان انتظار یک روز کامل را داشت. اما اپل سعی کرده تا با فناوری شارژ سریع این نقطه ضعف را پوشش دهد. برای همین باتری این گوشی را طبق ادعای اپل تنها در مدت زمان 30 دقیقه از صفر تا 50 درصد شارژ کرد.