سیستم عامل ios بهتر است یا اندروید؟

کاربران زیادی از ایمن خرید می‌پرسند که سیستم عامل ios بهتر است یا اندروید؟ امروز قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. ابتدا باید مفهوم سیستم عامل را بدانیم تا بتوانیم به این سوال مهم جواب دهیم. البته هنوز طرفداران به نتایج درستی برای این سوال نرسیده اند. اما می‌توان با مقایسه ی امکانات و قابلیت های جدید هر دو سیستم عامل، به پاسخ این سوال نزدیک شد. اگر شما به دنبال مقایسه برای خرید گوشی جدید هستید، ابتدا لازم است نیاز های خود را بسنجید. سپس بر اساس تحلیل هر دو سیستم، یک گزینه را انتخاب کنید.

امروزه در دنیای گوشی های هوشمند تنوع بالایی ایجاد شده. از این بابت انتخاب یک گوشی جدید شاید کمی سخت به نظر برسد. اما شما نمیتوانید بدون داشتن اطلاعات، اقدام به خرید کنید. البته در نظر داشته باشید که پاسخ این سوال برای هر فردی متفاوت است و اصلا یک پاسخ برای همه ی افراد صدق نمی‌کند. ما مختصری از تعاریف مهم هر دو گوشی را در اختیار شما قرار می‌دهیم اما در نهایت باید خودتان تصمیم گیرنده ی این سوال باشید. اول باید بدانیم که سیستم عامل چیست، سپس به مقایسه ی سیستم عامل ios و اندروید بپردازیم. در این مقاله می‌خوانیم:

  • سیستم عامل چیست و چه کاربردی دارد؟
  • اندروید و ios چیست؟
  • فرق اندروید و ای او اس
  • آیفون یا اندروید؟
  • چرا ios بهتر از اندروید است؟
  • آیفون اندروید

قابلیت های آیفون که اندروید نداردسیستم عامل ios یا andoid بهتر است؟

سیستم عامل چیست و چه کاربردی دارد؟

یک دستگاه هوشمند بدون وجود سیستم عامل هیچ کاربردی ندارد. وظیفه ی اصلی سیستم عامل ارتباط با اجزای درونی دستگاه است تا بتواند یک محیط مجازی ایجاد کند و با آن به انجام کارهای مختلف بپردازد. پس وجود سیستم عامل برای گوشی های هوشمند ضروری می‌باشد. اما اگر بخواهیم سیستم های عامل را تفکیک کنیم باید آنها را در دو دسته ی ios (مخصوص گوشی های آیفون) و اندروید ( مخصوص دیگر برندها) قرار دهیم. همانطور که می‌دانید آیفون، گوشی های ساخته شده توسط برند اپل هستند و سیستم عامل ios اختصاص به شرکت اپل دارد. اندروید سیستم عاملی است که بر روی طیف وسیعی از گوشی ها در برندهای مختلف دیده می‌شود. در ادامه معرفی کامل تری درمورد اندروید و ای او اس دارید.

سیستم عامل چیست و چه کاربردی دارد؟

اندروید و ios چیست؟

در ابتدا لازم است که با هر کدام از این سیستم های عامل آشنا شوید. هدف از معرفی سیستم عامل ها، آشنایی با عملکرد آنها است. در صورتیکه فردی قصد دارد یک گوشی جدید خریداری کند بهتر است پس از آشنایی با سیستم عامل به تحقیق بر روی برندهای مختلف بپردازد.

سیستم عامل اندروید

اندروید برای بار اول در سال ۲۰۰۳ توسط اندی رابین معرفی شد. سپس در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت گوگل خریداری شد و این نقطه ای بود برای آغاز سازندگان گوشی های هوشمند در جهان. سیستم عامل اندروید تنها محدود به یک برند نیست و برای برندهای مختلفی همچون سامسونگ، شیائومی، هواوی، HTC و… می‌باشد.

سیستم عامل ios

در سال ۲۰۰۷ سیستم عامل ios توسط فردی به نام استیو جابز (بنیان گذار و مدیرعامل شرکت اپل) ساخته شد. اولین گوشی آیفون با با سیستم‌عامل iPhone OS 1 به بازار عرضه شد و از همان ابتدا تفاوتش را به دنیا اعلام کرد. این سیستم عامل در انحصار شرکت اپل می‌باشد و تنها برای محصولات هوشمند اپل از آن استفاده می‌شود. پس اگر به دنبال یک گوشی با سیستم عامل ios هستید، تنها انتخاب شما گوشی های آیفون است.

اندروید android یا IOS آی او اس چیست؟

فرق اندروید و ای او اس

این دو سیستم از هر لحاظ، تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. اگر بخواهیم از نظر لاگین شدن به مقایسه ی این دو سیستم بپردازیم، لازم است به سنسور اثر انگشت آن توجه کنیم. سنسور اثر انگشتی آیفون بسیار راحت تر و سریع تر از نمونه های اندروید عمل می‌کند. قابلیت (Touch ID) در آیفون سبب شده که با چهره یا اثر انگشت و یا وارد کردن رمز به سادگی به گوشی خود وارد شوید. در اندروید برخی از تلفن ها از قابلیت اثر چهره برخوردارند اما برخی دیگر این قابلیت را ندارند. از دیگر تفاوت آنها در نشان دادن زمان است. در آیفون باید دکمه قفل را بفشارید تا زمان را به شما نشان دهد.

اما در گوشی های اندروید به دلیل وجود سنسور های هوشمند، به طور خودکار زمان را هنگام خروج گوشی از جیب یا کیف خود مشاهده می‌کنید. از لحاظ کیبورد نیز اندروید و آیفون دارای تفاوت هایی هستند.

مثلا در سیستم ios کیبورد از حروف کوچک استفاده می‌کند اما در اندروید این قابلیت راحت تر و بهتر عمل می‌کند. همچنین اندروید در کیبورد خود دارای علائم نگارشی و موارد دیگری نیز می‌باشد. اگر بخواهیم اندروید و ios را از نظر دوربین و ویدیو مقایسه کنیم باید این نکات را در نظر بگیریم. گوشی های اندروید دارای دوربین های باکیفیت یا بی کیفیت می‌باشند. اما دوربین آیفون در سری، بهتر از سری قبل عمل می‌کند‌. در کل می‌توان گفت که دوربین آیفون از کیفیت بالایی برخوردار است.

اما مدیریت عکس ها در اندروید بهتر اتفاق می‌افتد. زیرا گالری عکس اندروید یعنی Google Photos دارای فضای ذخیره سازی نامحدودی می‌باشد. از این نظر هزینه ی کمتری برای کاربران خود دارد‌. اما تفاوت برنامه ها و اپلیکیشن ها در هر دو سیستم بسیار زیاد است.

در اپل برای نصب اپلیکیشن ها به App Stores مراجعه می‌کنید. اما در اندروید باید به سراغ فروشگاه play بروید. از مزیت سازماندهی برنامه های اندروید می‌توان به قابلیت ویجیت کردن برنامه در صفحه ی اصلی اشاره کرد. یا می‌توانید برنامه های کم کارکرد خود را در کشوی برنامه پنهان کنید. این قابلیت های اندرویدی مفیدتر از ios هستند.

فرق اندروید و ای او اس

آیفون یا اندروید؟

شاید لازم باشد که دیگر تفاوت های این دو سیستم را مقایسه کنیم. تا در نهایت دریابیم که آیفون را انتخاب کنیم یا اندروید. فرق این دو سیستم عامل از نظر اعلان یا نوتیفیکیشن اینگونه است. اعلان آیفون به شما اجازه میدهد که بدون باز کردن قفل صفحه به پیام های خود پاسخ دهید. اما در اندروید این قابلیت وجود ندارد. پاک کردن اعلان ها با یک انگشت در اندروید امکان پذیر است. چیزی که در آیفون به این سرعت انجام نمی‌شود. حال تصور کنید که قصد دارید از یک موزیک پلی مناسب استفاده کنید. در اندروید برنامه ای به نام Google Play Music وجود دارد. که لیست بلندی از موزیک های رایگان را در اختیار کاربران قرار میدهد.

اما در آیفون اینگونه نیست. آیفون دارای اپل موزیک است اما به جرات می‌توان گفت هیچ گزینه ی رایگانی ارائه نمی‌دهد. پس لازم است از بارگیری های آیتونز iTunes استفاده کنید. جیمیل (Gmail) در اندروید به شما امکان می‌دهد تا پوشه ها را مرور کنید‌. شما می‌توانید کشیدن سریع و رسیدن به مقصد را در جیمیل اندروید تجربه کنید. اما در آیفون این مسیر آن قدر هم سریع نیست. برای آیفون به ضربه زدن های بیشتری نیاز دارید تا به مقصد برسید. از لحاظ مسیر یابی گوگل مپ (Google Maps) بهترین برنامه می‌باشد. که هم در اندروید هم در ios عمل میکند.

اگر بخواهیم سیستم عامل اندروید و ios را از لحاظ امنیت مقایسه کنیم، لازم است بگوییم که اکثر افراد امنیت آیفون را بیشتر از اندروید می‌دانند. این اعتقاد به دلیل بسته بودن فضای آیفون ایجاد شده است. اما در حقیقت نیز این موضوع صحیح است زیرا سیستم ios کمتر از اندروید دچار باگ های امنیتی می‌شود. برای سرچ در اندروید می‌توانید از جستجوی گوگل استفاده کنید که بسیار پیشرفته است. اما جستجوی Spotlight برای ios استفاده می‌شود. گوگل مانند یک ذهن هوشمند عمل می‌کند و از این لحاظ اندروید در حالت جستجوی بهتری قرار دارد‌.

آیفون یا اندروید؟

چرا ios بهتر از اندروید است؟

تا الان مقایسه های زیادی بین اندروید و ios صورت گرفته است. حال شما می‌دانید که اندروید در برخی از قابلیت های قوی تر است و آیفون نیز در برخی دیگر از قابلیت ها از کیفیت و کاربرد بیشتری برخوردار است‌. پس به صورت واضح نمی‌توان گفت که ios عملکرد بهتری نسبت به اندروید دارد. به عنوان مثال دستیار صوتی سیری در ios بسیار محبوب و مشهور است. اما نمی‌توان گفت که سیستم عامل اندروید از این قابلیت برخوردار نیست. زیرا اندروید دستیار صورتی گوگل را دارد و حتی می‌تواند هنگام مکالمه ی شما به صورت تایپ سرچ کند. به صورت آفلاین عمل می‌کند و درک خوبی از صوت شما دارد‌‌.

اما از لحاظ ارسال پیام ios عملکرد بهتری دارد. آیفون به شما این امکان را می‌دهد که متن و پیام صوتی رایگان را حتی با کامپیوتر مَک نیز برای دیگران ارسال کنید. در صورتیکه اندروید فقط دارای برنامه ی مسنجر پیش فرض می‌باشد. پس با قاطعیت نمی‌توان از برتری ios صحبت کرد. یکی از دلایل دیگری که نشان دهنده ی قدرت آیفون می‌باشد، تنظیم لرزش است. اگر شما یک کاربر آیفون باشید قطعا می‌دانید که این گوشی یک سوئیچ فیزیکی دارد که با آن می‌توان تنظیم لرزش زنگ را انجام داد‌. اما در اندروید این امکان به سادگی انجام نمی‌شود. در اندروید باید وارد گوشی شوید، دکمه ی تنظیم صدا را فشار دهید.

سپس روی قسمت زنگ ضربه بزنید تا بتوانید لرزش آن را تنظیم کنید. حال اگر شما یک گیمر حرفه ای هستید و قصد دارید یکی از این دو سیستم عامل را برای بازی کردن انتخاب کنید، باید بدانید که هر دو شرکت در تلاش هستند تا فناوری قدرت بازی را در گوشی ها افزایش دهند. بیشتر بازی ها در میان این دو سیستم به صورت مشترک هستند و از این بابت نگران انتخاب یک سیستم عامل برتر نباشید‌. در کل باید بدانید که کاربران آیفون، این گوشی را به دلیل علاقه شدید خود نسبت به شرکت اپل انتخاب می‌کنند‌. اگرچه نمی‌توان از کیفیت و قابلیت های مفید آیفون در این انتخاب چشم پوشی کرد اما علاقه ی طرفداران این برند، حرف اول را می‌زند.

چرا ios بهتر از اندروید است؟

آیفون اندروید

مطرح کردن این کلمه به طور کل اشتباه است. زیرا همانطور که تا این قسمت از مطلب متوجه شدید، تمامی آیفون ها زیر نظر شرکت اپل ساخته می‌شوند و همه از سیستم عامل ios تولید می‌شوند. در کل این سیستم عامل برای تمامی محصولات هوشمند اپل می‌باشد. پس سیستم عامل اندروید برای دیگر برند ها می‌باشد و ما چیزی تحت عنوان آیفون اندروید نداریم. حال اگر با چنین محصولی روبرو شدید، شک نکنید که یک آیفون فیک را مشاهده می‌کنید. به نوع گوشی ها طرح آیفون نیز می‌گویند. اما آیفون اصل تنها با سیستم عامل ios  است و به شما پیشنهاد می‌کنیم که فقط آیفون های اصل را خریداری کنید‌. همانطور که برای سلامت آیفون لازم است که خرید شارژر ۲۰ وات اپل اورجینال با گارانتی تعویض داشته باشید.

قابلیت های آیفون که اندروید ندارد

در این بخش به بررسی چند قابلیت جذاب در آیفون می‌پردازیم که اندروید از نعمت داشتن آنها محروم است. AirPlay یکی از بهترین ویژگی هایی است که تنها در سیستم عامل ios دیده می‌شود. این قابلیت یک پروتکل اختصاصی محسوب می‌شود. FaceTime نیز از قابلیت های پرکاربرد اپل می‌باشد که برای سرویس تماس تصویری آیفون استفاده می‌شود. این سرویس بر روی دستگاه های iOS، iPadOS و macOS عمل می‌کند. از دیگر تفاوت های جذاب آیفون سرویس iMessage می‌باشد. شما باید یکی از کاربران اپل باشید تا بتوانید لذت استفاده از این ویژگی را تجربه کنید.

شرکت اپل در ios15 قابلیت جدید به نام Live Text را معرفی کرد. با کمک این قابلیت می‌توانید هر ویدیویی را در Safari متوقف کنید، تا محتوای متنی آن را در کلیپ بورد ای او اس خود ذخیره کنید. یکی دیگر از این قابلیت ها استفاده Offloading apps برای ذخیره در فضای آیفون است. با این ویژگی می‌توانید به سرعت فضای داخلی را آزاد کنید و برنامه های استفاده نشده را حذف کنید. در کنار استفاده از این قابلیت های آیفون شما می‌توانید خرید لوازم جانبی اپل اورجینال با گارانتی تعویض داشته باشید.

قابلیت های آیفون که اندروید ندارد

سخن پایانی

در این مطلب آموختیم که سیستم عامل ios بهتر است یا اندروید؟ اگر بخواهیم از این مقاله و دیگر مطالب اینترنتی نتیجه گیری کنیم، باید بگوییم که هیچ برنده ای میان این دو سیستم عامل وجود ندارد. زیرا هر کدام از این سیستم ها، قابلیت های مفید، ارزشمند و منحصر یه فردی دارند که دیگری از آن برخودار نیست. یا هر کدام در برخی از ویژگی های قوی تر از دیگری عمل می‌کنند.

نکته ای که به هنگام خرید یک گوشی بسیار مهم است، در نظر گرفتن قابلیت های موردنیاز فرد است. اما اگر قصد دارید یک گوشی آیفون خریداری کنید، هیچ گاه از گوشی های طرح آیفون یا فیک استفاده نکنید. زیرا در مدت زمان کوتاهی، احساس پشیمانی می‌کنید. کاربران آیفون می‌توانند برای اطلاعات بیشتر از عملکرد گوشی خود مقاله «ترفندهای گوشی آیفون که کمتر کسی از آن خبر دارد» را مطالعه کنند. سپاس از اینکه تا پایان این مطلب با ایمن خرید همراه بودید.