پیچیده ترین بازی جهان

هر بازی قبل از طراحی و در حین طراحی دارای الگوریتم های مشخصی است که توسط طراحان و تولید کنندگان آن شناخته می شود. در این بین بعضی از گیم ها توسط نویسنده سناریو و ایده پردازان آن به گونه ای طراحی می شوند که توسط گیمر به راحتی قابل حدس و پیش بینی پذیری نباشد. در ادامه و در بخش بازی وبلاگ ایمن خرید میخواهیم بدانیم کدام گیم پیچیده ترین بازی جهان است؟

اخیرا طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده که بازی به نام “سحر و جادو : گردهمایی” یا “Magic: The Gathering” دارای الگوریتم های پیچیده ای است که امکان پیش بینی آن وجود ندارد. در معرفی این بازی می توان آن را در دسته بازی های کارتی آنلاین قرار داد که ساحره ها و جادوگرها توسط اشیای و عصای جادویی خود به احضار موجودات عجیب از دنیاهای موازی می پردازند که هدف از این کار را سرکوب دشمنان عنوان کرده اند.

پیچیده ترین بازی جهان
پیچیده ترین بازی جهان

هر بازیکن دارای 60 کارت ویژه در بازی است که آن را روی عرشه خود مرتب می کند. سپس کارت های خود را از بین 20 هزار کارت مختلف که در مراحل بازی وجود دارد انتخاب می نماید. تا حدودی بازی را می توان در سبک های فانتزی Dragons و Dungeons نیز عنوان کرد، ولی با قوانین پیچیده تر و الگوهای غیر قابل تکرار و یا حداقل با تکرار کم، که قابل مقایسه با همنوعان خود نیست. الکس چرچیل که یک پژوهشگر مستقل در حوزه بازی های فکری و در کمبریج انگلستان و استلابایدرمن در این مورد و پس از بازنویسی کدهای آن کشفیاتی به این شرح به عمل آورده است :

این پژوهش ثابت کرد بازی MTG ازنظر محاسباتی پیچیده‌ترین نمونه دنیای واقعی در تاریخ بازی آنلاین است.

منظور از کلمه پیچیده در پیچیده ترین بازی جهان چیست؟

در مورد پیچیدگی های یک بازی برخی نکات را بررسی کرد. مثلا در علوم کامپیوتر تعیین امکان حل مسئله یکی از مهمترین کارهاست، برای مثال تصمیم گیری در خصوص پاسخ به سوال “آیا این 2 عدد نسبت به هم اول هستند یا خیر، طبق مراحل مختلفی قابل محاسبه و امکان پذیر است.

پیچیده ترین بازی جهان
پیچیده ترین بازی جهان

یا در یک مسابقه شطرنج عادی می توان استراتژی های یکی از طرفین را بررسی و محاسبه کرد که احتمال برنده شدن وجود دارد یا خیر ؟ این امر با محاسبه حرکت های مستمر و مختلف طرف مذکور (مهره های سفید یا مشکی) به دست می آید. ولی باید در نظر داشت هر چند در شطرنج تنها دو طرف مشاهده می شود ولی برای محاسبه حالات مختلف بازی باید صدها و هزاران مدل مورد بررسی و نتیجه گیری شود. اینجاست که مفاهیم پیچیدگی شفاف می شود و می توان فهمید که منظور از “پیچیده ترین بودن” چه معنی دارد.

بازی Magic: The Gathering معروف به پیچیده ترین بازی جهان یک بازی آنلاین است که توسط Richard Garfield طراحی و توسط استودیو Wizards of the Coast ارائه شده است. و بنابر گفته ها بعد از یک مرحله بازی امکان تعیین و حدس زدن برای تعیین برنده در این بازی غیر قابل محاسبه است، در معرفی این بازی در ویکی پدیا چنین آمده است :

هر بازی نشان دهنده یک جنگ بین جادوگران یا “planeswalkers”هاست. هر بازیکن با استفاده از جادوها، مصنوعات و مخلوقات جادویی که در کارتهای بازی به تصویر کشیده شده سعی می‌کنند حریف خود را شکست دهند. اگر چه مفهوم اصلی بازی به شدت از بازی‌های فانتزی سنتی مانند سیاه چال و اژدها الهام گرفته، روند بازی شباهت کمی به این نوع بازی‌ها دارد. همچنین در مقایسه با دیگر بازی‌های ورق، قوانین پیچیده‌تر و کارت‌های متنوع‌تری دارد.