آیا فست شارژ به باتری گوشی آسیب می زند؟

یکی از مهمترین دغدغه های کاربران در هنگام استفاده از گوشی های موبایل، بحث شارژ کردن آن ها به شمار می‌ رود پیشرفت تکنولوژی موجب شده که امروزه به منظور سریعتر انجام شدن کارها، شما با استفاده از فست شارژ در سریع ترین زمان بتوانید باتری گوشی خود را شارژ نمایید. فست شارژ یا شارژ سریع به گونه‌ ای عمل می‌کند که با ارسال ولتاژ و توان بیشتر، می تواند در مدت زمان کمتری باتری گوشی تلفن شما را شارژ نماید. امروزه گوشی های مختلف و برندهای گوناگون با استفاده از این تکنیک سعی کرده ‌اند جهش هایی در زمینه تولید محصولات خود ایجاد نمایند.

در عین حال یکی از مهمترین دغدغه کاربران آسیب رساندن شارژرها به باتری گوشی همراه به شمار می رود. بسیاری از آن ها با این سوال مواجه می ‌شوند که آیا فست شارژ به باتری گوشی آسیب می زند؟ با توجه به نوع عملکرد شارژرهای سریع و نظر به این که شدت جریان و ولتاژ را نسبت به شارژر های معمولی با مقدار بیشتر انتقال می‌ دهند، بسیاری از افراد بر این باورند که این عمل می تواند موجب آسیب رساندن به گوشی آن ‌ها شود. با ما در ایمن خرید همراه باشید تا اطلاعات کافی به شما در این زمینه ارائه دهیم ، همچنین ما در مقاله ای دیگر « تفاوت فست شارژ و شارژر معمولی »» را بطور کامل مورد بررسی قرار دادیم.

فناوری فست شارژ یا شارژ سریع

یکی از مهمترین ابزارهایی که در زندگی امروزه ما با آن سر و کار داریم، گوشی ‌های هوشمند به شمار می روند. با توجه به مصرف بسیار بالای باتری در این گوشی ها، کاربران به دنبال راهکارهایی برای شارژ سریع آن ها بوده ‌اند. از این رو به پیشرفت تکنولوژی و ساخت لوازم جانبی موجب شده که امروزه با استفاده از فناوری شارژ سریع به خوبی بتوانید در مدت زمان بسیار کمتر، باتری گوشی خود را شارژ نمایید.

فناوری فست شارژ یا شارژ سریع

همانگونه که می دانید باتری ها در دو شکل لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری مورد استفاده قرار می ‌گیرند. باتری های لیتیوم یونی به گونه ای هستند که با گذشت زمان می توانند که قابلیت اولیه خود را با استفاده از شارژ سریع از دست بدهند. با این حال برندهای مختلف سعی کرده ‌اند در ساخت محصولات خود شرایطی ایجاد کنند که این مشکل به پایین ‌ترین سطح خود برسد اگر شارژر وایرلس دارید روی لینک روبرو کلیک کنید : مزایا و معایب شارژر وایرلس و مقایسه با شارژر سیمی و مطلب را مطالعه کنید.

عوامل آسیب زننده به باتری گوشی

اگر به دنبال پاسخ آسیب های فست شارژ برای باتری گوشی هستید، ابتدا باید عوامل آسیب زننده و فاکتورهای مختلف در این فرآیند را شناسایی کنید. از جمله مهمترین عوامل آسیب زننده به باتری گوشی می ‌توان به دیس شارژ باتری و جریان بالای شارژ آن اشاره نمود. در کنار این موارد که مهمترین گزینه ها در میان فاکتورهای آسیب زننده به باتری گوشی شناخته می ‌شوند، شارژ بیش از حد و داغ شدن باتری نیز از مواردی به شمار می ‌روند که می ‌توانند در عملکرد صحیح باتری گوشی تاثیر گذار باشند.

امروزه شما در گوشی ‌های هوشمند خود کنترلر در اختیار داشته و با توجه به ساختاری که این فناوری دارد به هنگام شارژ شدن کامل باتری، به صورت خودکار فرآیند شارژ قطع می شود.

 

در بیان یکی دیگر از ویژگی ‌های این فناوری می ‌توان به جلوگیری از آسیب رساندن به گوشی در اثر نوسانات برق شهری اشاره کرد. چنانچه ولتاژ ورودی به گوشی بیش از حد بالا یا پایین باشد، این کنترلر قابلیت قطع جریان را داشته و از آسیب رساندن به باتری گوشی جلوگیری خواهد نمود.

در عین حال یکی از مهمترین فاکتورهایی که موجب آسیب رساندن به باتری گوشی می شود، داغ شدن بیش از حد آن خواهد بود. این عمل می تواند سلول های ذخیره باتری را با سرعت بالا تحت تاثیر قرار داده و حرارت بالای الکترولیت موجود در باتری گوشی را به درجه بالا رسانده و باتری قابلیت عملکرد خود را از دست خواهد داد. باد کردن باتری گوشی از عوامل مختلفی نشأت خواهد گرفت. یکی از مهم‌ترین دلایل باد کردن باتری داغ شدن بیش از حد آن است.

چرا فست شارژ هیچگونه ضرری برای باتری ‌گوشی ندارد؟

تکنولوژی به کار رفته در فست شارژ پیچیده بوده و شما می توانید بدون دغدغه خاطر، از فست شارژ یا شارژ سریع بهره ببرید. همانگونه که می ‌دانید شارژرهای معمولی با جریان خاص، سلول های لیتیومی در باتری را درگیر می ‌کنند. شرایطی که می تواند در بلند مدت موجب آسیب رساندن به سلول های باتری شده و باتری گوشی عملکرد مناسبی برای شما نداشته باشد. با این حال برخلاف شارژرهای معمولی، عملکرد شارژر سریع به گونه ای است که با بررسی داده های مختلف مانند سطح شارژ، وضعیت باتری، بار الکتریکی و دمای باتری، حالت بهینه را انتخاب کرده و می تواند جریان مناسبی به باتری ارسال کند. این شرایط موجب می ‌شود علاوه بر بهبود روند شارژ رسانی به گوشی و افزایش سرعت آن، حالت ایده آلی برای شارژ کردن انتخاب شود.

چرا فست شارژ هیچگونه ضرری برای باتری ‌گوشی ندارد؟

در کنار مواردی که بیان کردیم باید بدانید هنگامی که باتری گوشی شما خالی می شود یا درصد آن پایین است پتانسیل جریانی بالایی داشته و قابلیت دریافت جریان را تا حد بالا خواهد داشت. به همین علت شارژ سریع می ‌تواند از این پتانسیل استفاده کرده و در سریعترین زمان، باتری خالی را پر کند. به عنوان مثال اگر تاکنون به هنگام شارژ شدن باتری گوشی دقت کرده باشید از 0 تا ۵۰ درصد مدت زمان بسیار پایینی طول خواهد کشید. اما به هنگام گذر از میزان ۵۰ درصد شما مدت زمان بیشتری جهت شارژ شدن باتری نیاز خواهید داشت. با توجه به اینکه پتانسیل جریانی در این زمان با افت مواجه می ‌شود و سنسورهای هوشمند گوشی، ولتاژ و جریان را به میزان مورد نیاز در تعیین می کنند، هیچگونه نگرانی جهت ورود جریان بالا در این شرایط نخواهید داشت.

در حالت کلی باید بدانید که تکنولوژی به کار رفته در شارژ سریع یا فست شارژ به گونه ای است که به بهترین شکل می تواند از وقوع پدیده اورشارژ یا اور ولتاژ جلوگیری کرده و به هیچ عنوان به باتری گوشی شما آسیب وارد نخواهد کرد.

پدیده اورشارژ

گوشی های قدیمی هنگامی که برای شارژ کردن باطری به برق متصل می شدند، پس از شارژ کامل نیز در آن ها انتقال جریان وجود داشته و بار الکتریکی از طریق شارژر به باتری انتقال داده می شد. با توجه به پر شدن ظرفیت باتری و عدم توانایی دریافت بار الکتریکی، در چنین شرایطی پدیده اورشارژ(Overcharge) به وجود آمده و باتری ها با آسیب ‌هایی مواجه می شدند. با این حال امروزه گوشی ‌های هوشمند از یک کنترلر بهره برده و جهت ایجاد پدیده اورشارژ، هیچگونه نگرانی شما نخواهید داشت.

پدیده اورشارژ

جمع بندی

بدون شک شارژرهای سریع یا فست شارژ آخرین نسل ارائه شده برای شارژ کردن باتری نخواهند بود. پیشرفت در زمینه ساخت تجهیزات به گونه ای است که شما روزانه می توانید محصولات باکیفیت را در بازار مشاهده کنید. با این حال نوع تکنولوژی به کار رفته در آن به گونه ای است که هیچ گونه آسیبی به گوشی شما و باتری آن وارد نخواهد کرد. چنانچه قصد خرید انواع فست شارژ را دارید ما در فروشگاه اینترنتی ایمن خرید با بهره مندی از محصولات مختلف، آن ها را با قیمت مناسب در اختیار شما قرار خواهیم داد.