نحوه ساختن اپلیکیشن برای آیفون

امروزه بازار اپلیکیشن ها دائما در حال تغییر است. برنامه های بزرگی وجود دارد که دائما به روز می شوند و یا جای خود را به اپلیکیشن های جدید می دهد. حال سوال این است، آیا ایده ای برای راه اندازی یک اپلیکیشن برای آیفون دارید؟ برای این کار ممکن است نیاز باشد کمی برنامه نویسی یاد بگیرید و البته کمی هم صبور باشید. محیط توسعه برنامه خود را آماده کنید.

ساختن اپلیکیشن آیفون

  • برنامه XCode را دانلود و نصب کنید.

XCode برنامه ای است که تمام اپلیکیشن های آیفون در این محیط توسعه ساخته می شوند. این برنامه برای سیستم عامل OS X 10.8 به بعد رایگان است اما برای دیگر سیستم عامل ها هیچ راه رسمی برای نصب آن وجود ندارد.

دقت کنید که نسخه ای که دانلود می کنید با نسخه iOS که مد نظر دارید همخوانی داشته باشد.

  • یک ادیتور متن خوب نصب کنید.

اگرچه شما می توانید به تنهایی با XCode اپلیکیشن خود را توسعه دهید اما متوجه خواهید شد که هنگام کدنویسی یک ادیتور متن خوب می تواند کار توسعه را تا حد زیادی ساده کند. TextMate و JEdit معروف ترین انتخاب ها هستند.

یک برنامه برای کار های گرافیکی خود نصب کنید.

اگر شما قصد دارید از طرح های گرافیکی اختصاصی برای اپلیکیشن خود استفاده کنید، نیاز به یک برنامه برای طرح های گرافیکی خود خواهید داشت. طرح های گرافیکی که افت کیفیت نداشته باشند یک نیاز اساسی برای هر اپلیکیشنی است. معروف ترین برنامه ها بدین منظور CorelDraw،  Adobe Illustrator،  Xara و Inkscape است. یکی دیگر از برنامه های مناسب و رایگان برای ایجاد طرح های گرافیکی DrawBerry می باشد. در واقع این برنامه، یک برنامه قدرتمند و حرفه ای نیست اما می تواند برای نیاز های اولیه شما کافی باشد. مخصوصا در زمانی که برای تنها یک طرح مجبور به پرداخت هزینه شوید می تواند مفید باشد.

  • خودتان را با Objective-C آشنا کنید.

ساختن اپلیکیشن آیفون

Objective-C یک زبان برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن های آیفون است. در واقع وظیفه آن امکان کدنویسی برای دیتا و ویژگی های اپلیکیشن شما است. زبان برنامه نویسی Objective-C از شاخه های خانواده C است. یک زبان Object Oriented یا همان شی گرا است. بنابراین اگر شما در حال حاضر با زبان های C و یا جاوا آشنا هستید، یادگیری این زبان چندان کار سختی نخواهد بود.

یک امکان جدید برای توسعه اپلیکیشن های آیفون زبان برنامه نویسی Swift است. سوییفت توسعه یافته ی Objective-C با یک سینتکس کاربر پسند است که احساس مدرن بودن بهتری را منتقل می کند. اگرچه امکان توسعه یکسری اپلیکیشن ها بدون دانش Objective-C ممکن است، اما برای برنامه هایی که دارای توابع پیچیده تری هستند بدون این دانش امکان پذیر نیست.

تمارین بسیار زیادی برای یادگیری این زبان موجود است. همچنین کتاب های زیادی نیز در این زمینه نوشته شده است. اگر یادگیری توسعه اپلیکیشن های آیفون برای شما موضوع مهمی است، داشتن منابع مفید می تواند به شما کمک کند.

برخی از انجمن های فعال در زمینه برنامه نویسی با زبان های Swift و Objective-C که می تواند برای شما بسیار مفید باشد شامل Apple Online Forum، the iPhoneSDK Google Group و StackOverFlow است.